måndag 14 september 2015

DIY- Gör ett mönster och sy en blus!


           Blommigt tyg 69:-/m                     Svart/brun mönstrat tyg 89:-/m
Två tjusiga tyger fick följa med hem från en tur till Tygladan i Vänersborg.
Det var inte det jag var ute efter när jag åkte dit, så brukar det väl vara.
Men de var så härliga att jag inte kunde låta bli.
En meter av varje och jag vet precis vad jag ska sy!

Den här blusen som förut var en klänning har en väldigt enkel skärning. 
Det är egentligen bara ett framstycke och ett bakstycke. Den sitter snyggt på och är himla skön.
Den får bli mönster.

Jag la blusen på mönsterpapper och ritade av och klippte ut.
Så nu har jag både fram och bakstycke på samma pappersbit.

Jag nålar fast mönstret på det dubbelvikta tyget som naturligtvis 
ska ligga räta mot räta med avigsidan ut.
Den lilla triangeln tar jag bort när jag klipper ut framstycket.

Jag klipper ut  tyget med ca 2 cm sömsmån.
Här kan man mäta om man vill men jag litar på mitt ögonmått.

Nu tog jag bort bakstycket och den lilla triangeln för att få en snygg framsida.

Klippeti klipp!

Sicksacka runt om båda delarna!!


 
Nu är det dags att sy ihop de två axelsömmarna.
Glöm inte att pressa isär de efteråt med strykjärnet.
Då blir det lättare att fixa halsringninen som är nästa steg.

Fålla, vik in, kanten runt halsen och pressa med strykjärnet.

Nåla fast och sy runt.

Märk ut hur stora ärmhålen ska vara, 
Jag la ut den färdiga blusen och markerade med en nål på varje sida.

SY, SY, SY!

Fålla upp nedre kanten på blusen. 
Glöm inte att stryka!

Se nu har jag två toppar!

Så, en blus för 69:- och ändå har jag lite tyg över. 
Det var inte alls svårt att sy. Tyget var medgörligt och det tog ca 1 1/2 timme från att jag startade och på den tiden hann jag göra mönstret också. 
Fantastiskt!


Ja, jag SKA stryka hela blusen :)

Men jag ville så gärna visa den!!

Hej hej

L



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar