måndag 1 maj 2017

Mumsig päronkaka - Lchf

Längst in i kylskåpet hittade jag tre mjuka päron.
Ingen i min familj gillar att äta mega-mjuka päron.

Eftersom jag anser att man ska använda all mat man köper så kom jag på att dessa päron skulle smaka bra i en mjuk kaka.

Och eftersom jag försöker undvika gluten och socker så fick det bli 
en typ av LCHF kaka.


Receptet kommer här:

2 dl kokosmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl mandelmjöl
0,75 dl steeviaströ
100 g smält smör
2 ägg
3 msk grädde
 1 msk bakpulver
En uns vaniljpulver

Ugnen ska stå på 175°
Smält smöret i en kastrull och låt det svalna.
Blanda grädden och äggen med smöret.
Blanda ihop steeviaströ, mjölet, bakpulver och vaniljpulver 
och häll det i smörblandningen.

Häll smeten i en smörad form. 
Jag "bröar" alltid med kokos.

Skiva päronen fint och lägg de över smeten.
Pudra över lite kanel över allt.
Grädda i ca 20 min och låt kakan svalna innan servering.

Gott!

Härlig start på maj!

Kram L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar